За 4 години “Такеда” осигури на българските пациенти 10 иновативни терапии

Лекарствените решения на японската биофармацевтична компания са насочени главно към пациенти с различни редки болести, с онкологични, гастроентерологични и хематологични заболявания, разказва Тодор Кесимов, управител на „Такеда България” ЕООД

Тодор Кесимов завършва Regent’s Business School London през 2007 г. В биофармацевтичната компания Takeda постъпва през 2012 г. като бизнес контролер за България, a година по-късно оглавява „Финанси и логистика” за Румъния и България. В периода 2017-2018 г. е ръководител на Финансовия отдел на компанията за Балканския полуостров. От началото на 2018 г. поема поста управител на представителството на Takeda в България. Понастоящем, след придобиването на Shire от Takeda в началото на 2019 г., Тодор Кесимов оглавява обединената компания „Такеда България” ЕООД. Член е на управителния съвет на Асоциацията на научно-изследователските фармацевтични производители в България (ArPharm) и на Японско-българската бизнес асоциация. Снимка: Личен архив

– Биофармацевтичната компания „Такеда” е създадена в Япония преди 240 години. Какъв тип медикаменти произвежда?

– Да, тази година с гордост отбелязваме 240 г. от създаването на Takeda – една наистина забележителна годишнина. Благодарение на „възрастта”, компанията стои здраво върху добре установени традиции, без това да й пречи да бъде иновативна и адаптивна във всяко отношение – от гледна точка на портфолиото от лекарствени продукти, от гледна точка на отношенията ни с нашите служители и не на последно място – на социалната ни ангажираност. Лекарствените продукти на Takeda целят да помогнат на пациенти с различни редки болести, както и на такива с онкологични, гастроентерологични и хематологични заболявания.

– Как еволюира компанията през всичките тези години? Как се развива Такеда в България?

– Takeda стартира като малка семейна компания, учредена в Осака от Чобей I, а сега е сред водещите глобални биофармацевтични производители с присъствие в над 80 държави по целия свят. Като пример за устойчивостта и адаптивността на компанията с гордост мога да кажа, че въпреки изключителните предизвикателства пред бизнеса във всички сектори в световен мащаб, през финансовата 2020 г. Takeda постигна впечатляващи приходи от приблизително 30 млрд долара, като също така планира да увеличи инвестициите си в развойна дейност с около 15%.

В България Takeda стъпва през 2008 г. Макар сравнително млада за страната, компанията се развива бързо – ако през 2017 г. бяхме екип от 5 човека, сега сме около 20. През 2021 г. Takeda неколкократно се нареждаше на челни места на месечна база сред най-бързо растящите оригинални фармацевтични компании. За последните 4 години успяхме да осигурим на българските пациенти около 10 иновативни терапии в областта на редките болести, онкологията и гастроентерологията, успешно преминали през оценка на здравни технологии.

– Тази година „Такеда” получи приза „Черна перла” на Европейската организация на хората с редки болести. Ще споделите ли за какво се присъжда тази награда?

– Наградите “Черна перла” се връчват от EURORDIS – организация на пациентските организации на хора с редки болести в Европа – за достижения и изключителна работа в областта на редките болести. Връчват се всяка година през месец февруари, като част от отбелязването на Международния ден на редките болести (28.02) и са за различни категории. Takeda спечели тазгодишната награда за ангажираност към пациентите (Patient Engagement), което е признание за постоянния ангажимент на компанията да поддържа градивно сътрудничество с общността на пациентите с редки заболявания.

Всъщност както в глобален мащаб, така и тук в България, Takeda се стреми да поддържа тесен контакт с пациентските организации и да ги подпомага в техните активности. Полагаме усилия за увеличаване на осведомеността на обществото за различни заболявания, както и за постигане на ранна диагностика, което е особено важно, но и предизвикателно при редките болести.

– Тази година „Такеда България” възстанови Японската градина в столичния зоопарк? Какъв е смисълът на подобни инициативи?

– Като компания, учредена в Япония, ние имаме подчертан интерес към японската култура и към японската общност. Разбрахме, че в столичния зоопарк има японска градина, но управата изпитва затруднения с поддържането й и съвсем спонтанно в нашия екип се роди идеята да възстановим градината и да я поддържаме. Правим го както като жест към всички посетители на столичната зоологическа градина и към нейното ръководство, така и поради връзката ни и сантимента към японската култура.

Като цяло Takeda се стреми да бъде силно социално отговорна и ангажирана компания. Имаме амбициозни цели във връзка с опазване на околната среда, като за финансовата 2019 г. (т.е. до април 2020 г.) компанията постигна 100% от целите си относно въглеродните емисии в глобален мащаб. Наред с това, всяка година служителите на Takeda в целия свят избират чрез гласуване един от няколко глобални проекта за корпоративна социална отговорност, целящи да посрещнат критични нужди в здравеопазването в уязвими райони, които впоследствие заедно реализираме. Аналогично локално, тук в България, също се вслушваме в екипа относно идеи за обществено значими проекти, които да реализираме или подкрепим. Като пример, освен японската градина, на 1 юни тази година по предложение на екипа, организирахме празник за децата в един от домовете за настаняване от семеен тип. Работим и по други идеи, с които се надяваме да ви изненадаме приятно скоро.